В нашому закладі працює вчитель-логопед:
Семенюк Світлана Миколаївна
Освіта: вища, магістр
Уманьський педагогічний університет
імені Павла Тичини.
Педагогічний стаж: 11 років
Кваліфікаційна категорія: "Спеціаліст І кваліфікаційної категорії"
Зміст корекційно-розвиваючої роботи вчителя-логопеда:
- виробляє і вправляє рухи артикуляційних органів;
- готовить артикуляційний уклад до постановки звуків;
- визначає послідовність постановки звуків від характеру мовленнєвих порушень;
- працює над розвитком правильного мовного дихання дітей;
- відбиває артикуляційний уклад певного звука, використовуючи відпрацьовані раніше рухи органів мовлення;
- ставить звук (різними прийомами та методами);
- закріплює поставлений звук у складах;
- автоматизує поставлені звуки у словах, фразах, реченнях, словосполученнях, зв'язній мові;
- проводить диференціацію звуків;
- відпрацьовує граматичні форми.
Поради турботливим батькам.
1. Стежте, щоб мовлення оточуючих було неквапним, плавним, правильним і чітким.
2. Звертайте увагу на те, щоб дитина говорила, достатньо широко відкриваючи рот, не поспішаючи і не дуже голосно.
3. Не допускайте прискореного мовлення дітей. Таке мовлення нерідко свідчить про підвищену збудженість, слабкість нервової системи.
4. Застерігайте малюків від психічних і фізичних травм, бурхливих проявів гніву і радощів, від перебування серед нервових дітей.
5. Не вимагайте промовляти складні фрази, незнайомі і незрозумілі слова, завчати дуже багато віршів, складних за змістом та формою.
6. Частіше читайте дитині, просіть переказувати прочитане, вивчайте з нею вірші, розмовляйте і виправляйте, коли дитина говорить неправильно.
7. Не навантажуйте дітей зайвими враженнями, які викликають у них емоційне перенапруження.
8. Не розповідайте дитині перед сном страшних казок, хвилюючих історій, не залишайте дитину одну, коли вона боїться.
Розвиток мовлення дитини - завдання батьків та педагогів.
Мова – невичерпне джерело розумового розвитку дитини скарбниця всіх знань. Слово навчає, розвиває і виховує дитину.
Розвиток мовлення у дітей – це завжди актуальне питання. Перед всіма, і перед педагогами, і перед батьками стоїть важливе завдання: допомоги малюку сформувати правильне мовлення, поступово збагачувати словник дитини новими словами, словосполученнями, вчити грамотно будувати речення. Мовленнєве виховання починається в ранньому віці. Навички правильної мови, як і всі хороші навички, набуваються в сім’ї. Все те, що роблять батьки для загального та мовленнєвого розвитку своєї дитини не забутнє для самої дитини.
Одним із завдань родинного виховання є навчання дитини рідної мови, прищеплення їй навичок культури спілкування, залучення дітей до світу знань і народної мудрості через казки, оповідання, прислів’я ,вірші, лічилки, загадки тощо.
Мова будь-якої людини збагачується і вдосконалюється впродовж всього життя. А найважливішим періодом її розвитку є період дитинства, коли відбувається інтенсивне освоєння засобів мови, форм і функцій мови, письма і читання, культури мовлення.
Мовленню потрібно вчити перш за все шляхом прикладу. Чує дитина правильне мовлення, чітко і ясно сприймає його, мало-помалу добрі навички набувають могутню силу звички. Якщо вухо дитини сприймає який-небудь неправильний діалект, те чи інше неправильно вимовлене слово і також непомітне останнє стає його другою звичкою.
З вадами мовлення важко боротися як педагогам, так і самій дитині. Тому важливо, що і в якому стані сприйме слух дитини в найбільш сприятливі роки його життя. В цей час закладається фундамент, на якому пізніше будується все його мовлення. Це повинні пам’ятати батьки і всі ті, хто оточує дитину.
Вся увага та старання батьків і педагогів повинні бути направлені на те, щоб діти чули мову правильну, чітку і логічно послідовну, без помилок та вад.
Ніяке сюсюкання, підробка під лепет дітей, не припускається. Розмовляти з дітьми потрібно звичайною, правильною мовою, але мовою простою і, головне, розмовляти повільно, чітко і голосно. Мова дорослого повинна бути доброзичлива, м’яка, лагідна, емоційна й виразна, звучати плавно, мелодійно. Не допускати у спілкуванні з дітьми спотвореної вимови слів, вимовляти завжди слова правильно, як за звуковим складом, так і за формою. Треба прислухатися, чи правильно звучить запитання дитини, а потім на нього відповідати.
У розмові з дітьми батьки і педагоги повинні враховувати рівень їх мови, але разом з тим його власна мова повинна бути більш досконалою: різноманітною за побудовою речення, багатою за словником, виразною за інтонацією. Спонукаючи дитину до запитань, розвивається її пізнавальна активність, забезпечується повноцінний розвиток дитини.
Методи реалізації завдань із розвитку мовлення дітей
- переказ
- описова розповідь (за картиною, опис іграшки або предмету з довкілля, опис загадка, порівняльний опис двох іграшок або предметів, опис іграшки або пред¬мета по пам'яті)
- сюжетна розповідь за змістом дидактичної картини
- розповідь з власного досвіду
- дидактичні ігри, спрямовані на розвиток зв'язного монологічного мовлення
- творча розповідь (за сюжетною ігровою обстановкою; самостійне вигадування казок дітьми; зміна кінцівки відомої казки)
- заучування та промовляння напам'ять скоромовок ,промовляння чистомовок.
- дидактичні ігри та вправи для формування правильної вимови звуків розповіді зі звуконаслідуванням вправи для розвитку артикуляційного апарата
- дидактичні ігри та вправи, спрямовані на розвиток мовленнєвого дихання
- дидактичні ігри та вправи з розвитку фонематичного слуху
Щоб навчити дітей правильно і чітко вимовляти звуки, можна проводити ігри. Мовні ігри мають велике значення для розвитку мовлення і мислення дітей; вони активізують, збагачують їхній словниковий запас, покращують фонематичний слух у дітей, прищеплюють цікавість і любов до мови.
Голосовий апарат молодшого дошкільника ще недостатньо зміцнів. Дитина не завжди може правильно ним користуватися, часто говорить тихо, пошепки або навпаки крикливо. Тому для розвитку голоса пропонується завдання, в яких одні і ті самі слова треба вимовляти з різною силою. Для того, щоб мова дитини була виразною, яскравою, щоб він міг говорити як швидко, та і повільно, його необхідно навчити користуватися помірним темпом мовлення.
Кiлькiсть переглядiв: 1031